Verbonden partijen
Paragrafen
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
1. Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (VRK) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
| ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Conform de gemeenschappelijke regeling is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid. Een wethouder is lid van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid en Maatschappelijke Zorg. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden middels het vrijdagbericht ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie. | ||||||||||||
Financieel belang | Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld | ||||||||||||
Jaarverslag 2016 |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | De organisatie is terughoudend in het opvoeren van nieuw en versterkt beleid, ook waar dit bekostigd wordt door besparingen binnen de organisatie. In 2017 speelden de volgende ontwikkelingen:
|
Paragrafen
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Inwoners uit de gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving (Wet sociale werkvoorziening) de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (gemeenschappelijke regeling) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vijf verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog twee externe adviseurs. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De begrotingen van Paswerk wordt voor een zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarrekening wordt aan de raad ter kennisgeving voorgelegd. | ||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4% in deze gemeenschappelijke regeling op basis van de toegekende integratie-budgetten Participatiewet (WSW-deel). | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld. | ||||||||||||
Jaarverslag 2017 |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Op 1 januari 2016 is een nieuwe Gemeenschappelijke regeling (GR) in werking getreden voor Paswerk, waarbij in de GR nog slechts wordt samengewerkt in Wsw-verband. Er is een aparte rechtspersoon (Pasmatch) gekomen voor de overige activiteiten van Paswerk (dagbesteding en re-integratie van bijstandsgerechtigden), waarvan Haarlem en Zandvoort eigenaar zijn geworden. De overige gemeenten Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, en Heemstede nemen niet deel, maar beperken zich tot een inkooprelatie met deze rechtspersoon. |
Paragrafen
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met augustus) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de vier gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad. | ||||||||||||
Financieel belang | De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2017 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29%. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld. | ||||||||||||
Jaarverslag | GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar. | ||||||||||||
Resultaat aandeel Bloemendaal |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | ICT Fiscaal beleid Quick scan samenwerking Velsen Uittreding Haarlemmerliede |
Paragrafen
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal. | ||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, en Heemstede. | ||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen. | ||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg. | ||||||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 40%. | ||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: hoog | ||||||||||||||||
Jaarverslag 2017 |
| ||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting Lasten |
| ||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Eind 2017 is het aantal bijstandsontvangers in de gemeente Bloemendaal ten opzichte van eind 2016 licht gestegen (van 197 naar 201). Dit is nog zonder een deel van de statushouders op Dennenheuvel die per 1 januari 2018 in de bijstand zullen instromen. Wij zien dat de afstand tot de arbeidsmarkt van de uitkeringsontvangers toeneemt. Dit is mede het gevolg van de komst van statushouders, de afsluiting van de Wajong en de verzwaring van de eisen voor toegang tot nieuw beschut werk. Op het gebied van de WMO en de Jeugdwet zijn er in 2017 grote stappen gezet in het berichtenverkeer. Vrijwel alle zorgaanbieders maken gebruik van het berichtenverkeer. Vanaf 2018 is het een verplichting voor zorgaanbieders en gemeente om op deze manier de zorgtoewijzing en declaratie vorm te geven. In de 2017 heeft Haarlemmerliede besloten de backoffice taken van de Wmo en Jeugd niet langer bij de IASZ onder te brengen. Dit in verband met de voorgenomen fusie met de gemeente Haarlemmermeer per 2019. In 2018 zullen we de voorbereidingen treffen om de overige taken per 2019 over te dragen aan de fusiegemeente. De GR Sociale Zaken zal in 2018 worden aangepast aan de nieuwe situatie per 1 januari 2019. In 2017 is het gemeentelijk minimabeleid uitgebreid, zowel qua regelingen, doelgroepen en vergoedingen. De IASZ heeft dit succesvol geïmplementeerd. |
Paragrafen
BNG Bank
BNG Bank | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||
Financieel belang | 21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen). | ||||||||||||
Risico's | Er zijn geen substantiële risico’s voor de gemeente Bloemendaal. De baten dividend BNG zijn gering en het weerstandsvermogen ruim afdoende om tegenvallers op te vallen. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | De nettowinst steeg in 2017 met 6,5 procent naar 393 miljoen euro. Het renteresultaat nam dankzij de gunstige tarieven voor nieuwe financiering toe tot 435 miljoen euro, een stijging van 30 miljoen euro ten opzichte van het jaar 2016. Het resultaat financiële transacties kwam uit op 181 miljoen euro positief (2016: 118 miljoen euro positief). De beursontwikkelingen (128 miljoen euro) hebben volgens de bank sterk bijgedragen aan dat resultaat. Ook de solvabiliteit van de bank is verder verbeterd, dat wil zeggen dat de bank minder afhankelijk is geworden van vreemd vermogen. De positieve ontwikkeling is aanleiding voor BNG Bank om de aandeelhouders een hoger dividendpercentage voor te stellen. Het voorstel is 37,5 van de beschikbare winst na belasting uit te keren. Dat komt neer op een dividendbedrag van 141 miljoen euro. In 2016 was dat nog 91 miljoen euro. Het restant van de winst wordt toegevoegd aan de reserves. |
Paragrafen
Eneco Groep N.V.
Eneco Energie N.V. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||
Financieel belang | 16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen). | ||||||||||||
Risico's | Er zijn aanmerkelijke risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | De aanleiding voor de afweging het aandelenbelang in Eneco af te bouwen is de per 31 januari 2017 doorgevoerde splitsing van Eneco, waarbij het geïntegreerde energiebedrijf werd gesplitst in een productie- en leveringsbedrijf (Eneco) en in een netwerkbedrijf (Stedin). De aandelen in het ongesplitste bedrijf mochten op grond van het wettelijke privatiserings-verbod van de elektriciteits- en gasnetten alleen verhandeld worden binnen de kring van overheden. Voor het gesplitste productie- en leveringsbedrijf Eneco, dat nu volledig in een vrije markt met concurrentie opereert, gelden deze beperkingen niet. Het college heeft besloten om de aandelen in het energiebedrijf in principe te willen verkopen, de gemeenteraad is hier in september 2017 mee akkoord gegaan. Het verkoopproces loopt inmiddels. Mochten de aandelen worden verkocht, dan moet het verlies aan structurele baten worden opgevangen (ongeveer € 175.000). |
Paragrafen
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid Kennemerland (STOPOZ)
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Per 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is per 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (dus niet langer van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken. | ||||||||||||
Financieel belang | Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag. | ||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Voor de jaren 2017 tot en met 2019 verwacht het schoolbestuur de volgende positieve exploitatiesaldi: |
Paragrafen
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten (VSV) 'West-Kennemerland' | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten). | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude (tot 1-01-2019), Heemskerk, Heemstede, Uitgeest (tot 1-01-2017), Velsen en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad. | ||||||||||||
Financieel belang | De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Aandachtspunten in de uitvoering van het beleid blijft: Op 1 januari 2017 is de gemeente Uitgeest uit deze gemeenschappelijke regeling getreden. |
Paragrafen
De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden richt zich op meer winnen uit afval, meer betrokken bij de buurt, meer groene energie en warmte, meer mogelijkheden voor mensen meer biobased producten en biodiversiteit en meer financiële waarde. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel. | ||||||||||||
Financieel belang | 4.820 aandelen à € 46,00 nominaal. (2,63% van de aandelen) | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld. | ||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | In 2017 is de uniformering tarieven uitgewerkt. Hiermee wordt de samenwerkingsrelatie versterkt. De implementatie verlaagd het risico en verbeterd de stabiliteit, flexibiliteit, efficiëntie en effectiviteit. Het dividend wordt minder. |
Paragrafen
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Haarlemmerliede &Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland) | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk. | ||||||||||||
Financieel belang | Bloemendaal draagt ongeveer 6,5% van de lasten. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag. | ||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Dit jaar is een 213A onderzoek naar RIJK uitgevoerd en de aanbevelingen zijn overgenomen. De vraag naar ondersteuning bij het maatschappelijk verantwoord inkopen neemt toe en de RIJK inkopers vervullen hierbij een belangrijke rol door het delen van de trends en relevante ontwikkelen op dit gebied. Ook de gemeente Bloemendaal heeft in 2017 manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen ondertekend. Rijk blijft investeren in expertise van haar inkoopteam om zo te anticiperen op de verschuiving in de vraag van gemeenten en om hen verdere ontzorging te bieden. Wat betreft de begroting 2018 stijgende deelnemersbijdragen met € 99.000. De dienstverlening aan Zandvoort en Haarlemmerliede wordt gestaakt. |
Paragrafen
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
| ||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlem, Heemstede, en Zandvoort | ||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland. | ||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is. | ||||||||||||||||
Financieel belang | De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768. Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%. | ||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag. | ||||||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||||||
Ontwikkelingen | In 2017 heeft de GR ondersteuning gekregen van een Programma-manager en een lobbyist. Inhoudelijk is gewerkt aan de volgende plannen en projecten:
|
Paragrafen
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering 2015 (GRIT) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal en Heemstede. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn; | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft. | ||||||||||||
Financieel belang | Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT (samenwerking met gemeente Bloemendaal) van start gegaan. |
Paragrafen
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan het bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit met zorg voor milieu, bodem, lucht, water(systemen), bouwwerken, infrastructuur, landschappen en natuur in ruime zin waarbij in samenspel met andere beleidsterreinen van de deelnemers aan duurzame ontwikkeling vorm wordt gegeven. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beemster, Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest (wil uittreden), Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar. | ||||||||||||
Financieel belang | Op basis van urenbesteding basistakenpakket ruim € 82.000 per jaar. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op Drank- en Horecawetgeving heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverlenings- overeenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond. Deze overeenkomsten hebben tot 1 januari 2020 jaarlijks een omvang van respectievelijk 3.630 en 300 uur. Voor 2017 kwamen deze kosten in totaal op circa € 280.000. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag. | ||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Per 1 mei 2017 is het college van gemeente Bloemendaal toegetreden tot de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond voor het zogenoemde basistakenpakket. Dit betreft de complexe milieutaken bij bedrijven, asbest en grondstromen. Met de uitvoering van het basistakenpakket is 1.115 uur gemoeid. Voor 2017 komt dit neer op een bijdrage van € 82.500 voor het basistakenpakket. Met toetreding heeft gemeente Bloemendaal ook een zetel gekregen in het algemeen bestuur van Omgevingsdienst IJmond. Toetreding maakt ook dat vanaf nu de raad van gemeente Bloemendaal gevraagd wordt haar zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting voor zover het de bijdrage inzake het basistakenpakket betreft. |
Paragrafen
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Partijen binnen de MRA hebben een convenant afgesloten voor versterkte samenwerking, waardoor het mogelijk is om gezamenlijk de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. De MRA moet continu economisch kunnen vernieuwen. Dat is nodig om het welvaarts- en welzijnsniveau van de mensen die hier wonen en werken te kunnen waarborgen. Dit betekent voldoende nieuwe woningen, ruimte om te kunnen ondernemen, experimenteren met nieuwe economische sectoren, innoveren, verbeteren van de leefkwaliteit, versnellen van de transitie naar een schonere economie, verbeteren van de regionale bereikbaarheid en klimaatbestendigheid. Bovenal moet de MRA snel kunnen inspelen op veranderingen. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Provincie Noord-Holland, Provincie Flevoland, Vervoerregio Amsterdam , Gemeenten: Almere, Lelystad, Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn, Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Beverwijk, Heemskerk, Velsen, Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland,Zaanstad, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Heemstede, Zandvoort | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | In de regiegroep zijn alle bestuurlijke regio's vertegenwoordigd. De portefeuillehouder van de gemeente Haarlem vertegenwoordigt de regio Zuid-Kennemerland in de regiegroep. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De begroting wordt ter consultatie voorgelegd aan de betrokken partijen. Daarna volgt vaststelling door de regiegroep. Ter voorbereiding wordt eerste een globale begroting toegezonden. | ||||||||||||
Financieel belang | De regiegroep van de MRA doet jaarlijks een voorstel aan de partijen voor de financiële bijdrage op basis van een overzicht van benodigde budgetten, het jaarverslag en de verantwoording over het voorafgaande jaar. De regiegroep stelt de hoogte van de financiële bijdrage per deelnemer vast na consultatie van de deelnemers, waarna elke deelnemer dit kan verwerken als voorstel in de eigen begroting. Voor het eerste jaar (2017) is een basisbijdrage voor gemeenten voorgesteld van € 1,50 per inwoner per gemeente. Dat is voor Bloemendaal een bijdrage van € 33.000. De provincies Noord-Holland en Flevoland dragen als basisbijdrage evenveel bij als de grootste gemeente uit hun provincie. De bijdrage voor 2018 is ongewijzigd. De bijdragen voor de daarop volgende jaren is nog niet bekend. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld. | ||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | De MRA agenda is opgesteld om uitvoering te geven aan de doelstelling van de versterkte samenwerking binnen de MRA. De gemeente Bloemendaal is bij een aantal projecten betrokken, waaronder afstemming programmering Woningbouw, Strategische agenda Kust (Amsterdam Beach), Taskforce OV Knooppunten Kennemerlijn, Actieprogramma Metropolitane Landschap (Ontwikkelperspectief Binnenduinrand), circulair maken regionale grondstoffenketens. |