Selecteer een alinea
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Inleiding
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt de robuustheid van de begroting weergegeven ofwel het vermogen om niet begrote kosten te kunnen dekken. Onder weerstandsvermogen wordt in algemene zin verstaan de mogelijkheid om tegenvallers op te vangen. Vanaf de begroting 2016 wordt de paragraaf opgesteld conform de door de gemeenteraad in juni 2015 vastgestelde nota Weerstandsvermogen en risicobeheersing 2015.
Om een goed oordeel te kunnen geven over het weerstandsvermogen zijn twee elementen van belang:
A. Beschikbare weerstandscapaciteit |
---|
Dit zijn de middelen en mogelijkheden waarover een gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote risico's van materiële betekenis in financiële zin af te dekken. Onderscheid wordt gemaakt in incidentele en structurele weerstandscapaciteit. Voor Bloemendaal bedraagt de incidentele weerstandscapaciteit € 8,47 miljoen en de structurele weerstandscapaciteit € 1,60 miljoen. De berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit wordt toegelicht onder A. |
B. Benodigde weerstandscapaciteit (de risico's) |
---|
Inventarisatie van de risico's die niet op een andere wijze zijn ondervangen en die een financieel gevolg kunnen hebben. Een risico is in dit verband een kans op het zich voordoen van een onvoorziene gebeurtenis met een nadelig gevolg. De risico's worden ingeschat op € 1,72 miljoen incidenteel en € 0 miljoen structureel. De berekening van de benodigde weerstandscapaciteit wordt toegelicht onder B. |
Ratio’s weerstandsvermogen
De te berekenen ratio’s worden beoordeeld met behulp van onderstaande normtabel.
Normtabel weerstandvermogen | |
---|---|
> 2,0 | uitstekend |
1,4 - 2,0 | ruim voldoende |
1,0 - 1,4 | voldoende |
< 1,0 | onvoldoende |
De ratio’s van het weerstandsvermogen zijn als volgt berekend en uitgesplitst in een ratio incidenteel weerstandsvermogen en een ratio structureel weerstandsvermogen.
Ratio incidenteel weerstandsvermogen | ||
---|---|---|
A. Beschikbare incidentele weerstandscapaciteit | € 8.472.557 | |
______________________________________ = | __________ | = 4,9 |
B. Benodigde incidentele weerstandscapaciteit | € 1.716.200 | |
Ratio incidenteel weerstandsvermogen inclusief niet vrij aanwendbaar | = 25,6 | |
Benodigde bufferreserve (90% incidenteel weerstandsvermogen) | € 1.544.580 | |
Vereist niveau flexibele algemene reserve (3% begrotingstotaal) | VOLDOENDE |
Zoals uit voorgaande blijkt heeft Bloemendaal voor het incidentele weerstandsvermogen een berekende ratio van 4,9. Dit komt volgens de normtabel overeen met de kwalificatie "uitstekend" voor het aanwezige incidentele weerstandsvermogen. Inclusief stille reserves-niet vrij aanwendbaar, rekening houdend met objecten die nodig zijn voor de bedrijfsvoering, is de ratio indicatief 25,7. De bufferreserve dient 90% te bedragen van het benodigde incidenteel weerstandsvermogen en de flexibele algemene reserve dient tenminste 3% te bedragen van het begrotingstotaal.
De bufferreserve kan worden verlaagd van € 1.751.751 eind 2016 naar € 1.544.580 eind 2017. Het risicoprofiel van de gemeente is ten opzichte van vorig verslagjaar verder gedaald.
Ratio structureel weerstandsvermogen | ||
---|---|---|
A. Beschikbare structurele weerstandscapaciteit | € 1.596.108 | |
______________________________________ = | __________ | = X |
B. Benodigde structurele weerstandscapaciteit | € 0 |
Omdat er geen structurele risico's zijn, kan de ratio structureel weerstandsvermogen niet worden berekend (deling door nul kan niet). Niettemin is sprake van een positief beeld.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit
De beschikbare weerstandscapaciteit van Bloemendaal bestaat uit het geheel van middelen, die de organisatie daadwerkelijk beschikbaar heeft om de risico’s in financiële zin af te dekken. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen incidentele en structurele weerstandscapaciteit.
Beschikbare incidentele weerstandscapaciteit | ||
---|---|---|
- Bufferreserve | 1.751.751 | |
- Flexibele algemene reserve | 3.817.412 | |
- Reserve afbouw schulden | 2.903.394 | |
Totaal incidentele weerstandscapaciteit | 8.472.557 |
De incidentele weerstandscapaciteit is het vermogen om calamiteiten eenmalig op te vangen. Het zijn de direct aan te wenden middelen voor financiële tegenvallers. Dit betreft de flexibele algemene reserve en de bufferreserve. Bestemmingsreserves rekenen we niet mee, omdat de onttrekking uit deze reserves direct invloed heeft op de dekking van kosten in meerjarenperspectief. Ook worden de stille reserves buiten beschouwing gelaten. Ter indicatie is wel een "ratio incidenteel weerstandsvermogen inclusief stille reserves opgenomen".
Beschikbare structurele weerstandscapaciteit | ||
---|---|---|
- OZB woningen 5% boven macronorm | 254.008 | |
- Onvoorzien | 50.000 | |
- Ombuigingsruimte (3% beïnvloedbare lasten) | 1.292.100 | |
Totaal | 1.596.108 |
De structurele weerstandscapaciteit betreft de middelen, die permanent (jaarlijks in meerjaren-perspectief) ingezet kunnen worden om tegenvallers op te vangen. Mogelijkheden zijn om de OZB te verhogen, de post onvoorzien alsmede 3% op de lasten te bezuinigen. Dat laatste zal naar verwachting gevolgen hebben voor de dienstverlening en het voorzieningenniveau.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Berekening van de benodigde weerstandscapaciteit (de risico's)
De berekening is conform de nota Weerstandsvermogen 2015.
Een gemeente is vrij zelf de uitgangspunten en systematiek vast te stellen voor de wijze waarop het weerstandsvermogen wordt berekend. De manier om dit te doen is vastgelegd in de nota Weerstandsvermogen 2015 Gemeente Bloemendaal. De gehanteerde methode is normatief voor wat betreft risico’s in de klasse ‘laag’ en specifiek voor de risico’s in de klassen ‘gemiddeld ‘en’ hoog’. De klasse ‘laag’ omvat veel risico’s waarvan het niet doenlijk en zinvol is voor elk risico apart een waardering in geld aan te geven. Daarom wordt voor alle kleine en onbekende risico’s samen 3% van de structurele beïnvloedbare lasten als uitgangspunt genomen. Risico’s ‘midden’ en ‘hoog’ worden gewaardeerd in geld conform onderstaande systematiek.
De onderscheiden risico’s worden niet afzonderlijk gekwantificeerd, maar ingedeeld in de klassen ‘hoog’, ‘midden’ of ‘laag’. De inschatting hangt vooral samen met de mate waarin het risico zich voor kan doen.
Bij de vertaling naar het weerstandsvermogen wordt voor risico’s uit de klasse ‘hoog’ rekening gehouden met 60% van de geschatte financiële gevolgen. Bij risico’s uit de klasse ‘midden’ wordt rekening gehouden met 30% van de geschatte financiële gevolgen. Voor risico’s uit de klassen ‘hoog’ en ‘midden’ wordt onderscheid gemaakt in structurele en incidentele risico’s. Voor de dekking van structurele risico’s is veelal een structurele aanpassing binnen de exploitatie nodig. Voor incidentele risico’s kan het vermogen (reserves) ingezet worden.
Het overzicht van risico’s wordt jaarlijks geactualiseerd bij begroting en jaarrekening. De lijst kan worden beschouwd als een reële inschatting op basis van de beschikbare informatie.
Onderstaand is een samenvatting te zien van de inventarisatie van de risico’s, die niet op een of andere manier zijn ondervangen (waar geen voorziening voor is gevormd of verzekering voor is aangegaan) en een financieel gevolg kunnen hebben.
Berekening benodigde weerstandscapaciteit (risico's) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Maximaal risico | Kans | % | Incidenteel risico | Structureel risico | |
1. Tegenvallers bij uitvoering van de APPA | PM | ||||
2. Grondexploitatie Vijverpark Overveen | 96.500 | hoog | 96.500 | 0 | |
3. Grondexploitatie Haringbuys | 87.600 | hoog | 87.600 | 0 | |
4. Claim aannemer baggerwerkzaamheden (gemeente gaat na vonnis niet in hoger beroep) | 0 | ||||
5. Mogelijk is de gemeente btw verschuldigd over parkeren openbare weg. Vernietigd. | 0 | ||||
6. Mogelijk nieuwe ronde herverdeling gemeentefonds | PM | ||||
7. Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals WMO, WWB, leerlingen vervoer, Paswerk). Gezien de uitkomsten sociaal domein wordt het risico vooral opgevangen door de egalisatiereserve sociaal domein. Daarom geen sprake van structureel risico, het incidenteel risico is € 150.000. | 150.000 | hoog | 60% | 90.000 | 0 |
8. Explosievenopsporing. Mogelijk dienen hiervoor onverwachts substantiële kosten gemaakt te worden. | 500.000 | midden | 30% | 150.000 | |
9. Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van beïnvloedbare lasten) | laag | 1.292.100 | |||
Totaal | 834.100 | 1.716.200 | 0 |
Hieronder worden de risico's nader toegelicht.
1. Tegenvallers bij uitvoering van de APPA | |
---|---|
Omschrijving: | Tegenvallers bij uitvoering van de APPA |
Impact | PM |
APPA: Bij de daadwerkelijke pensionering van wethouders (na hun 65e) moet nog een bedrag worden nabetaald voor de actuariële ophoging van het wethouderspensioen. Om welk geldbedrag het gaat valt niet te zeggen. Verder bestaat het risico dat door (verdere) renteverlaging de gemeente moet bijstorten i.v.m. de APPA-verplichtingen. | |
2. Grondexploitatie Vijverpark Overveen (vm. Marinehospitaalterrei | |
Omschrijving: | Grondexploitatie Vijverpark Overveen |
Impact | € 96.500 |
De grondexploitatie is per balansdatum 31 december 2016 geliquideerd. Er zijn verplichtingen opgenomen voor de afrondende werkzaamheden. Resteert risico voor claims planschade. Het bedrag is overgenomen uit de grondexploitatie. | |
3. Grondexploitatie Haringbuys | |
Omschrijving: | Grondexploitatie Haringbuys |
Impact | € 87.600 |
De grondexploitatie is per balansdatum 31 december 2016 geliquideerd. Er zijn verplichtingen opgenomen voor de afrondende werkzaamheden. Resteert risico voor claims planschade. Het bedrag is overgenomen uit de grondexploitatie. | |
4. Claim aannemer baggerwerkzaamheden | |
Omschrijving: | Claim aannemer baggerwerkzaamheden |
Impact | € 0 |
De Raad voor Arbitrage van de Bouw heeft gevonnist. De gemeente gaat niet in hoger beroep. De financiële consequenties komen ten laste van boekjaar 2017. Daarmee is de procedure afgerond en bestaat er geen (vervolg) risico meer. | |
5. Mogelijk is de gemeente BTW verschuldigd voor parkeren op de openbare weg | |
Omschrijving: | Mogelijk is de gemeente BTW verschuldigd voor parkeren op de openbare weg |
Impact | € 0 |
Mogelijk is de gemeente btw verschuldigd over parkeren openbare weg. Er is een uitspraak gedaan in 2016 dat gemeenten 21 procent btw betalen over de parkeerinkomsten aan de openbare weg. Op 23 maart 2018 is dit in hoger beroep door de HR vernietigd. | |
6. Mogelijk nieuwe herverdeling van Gemeentefonds (onderhoud) | |
Omschrijving: | Mogelijk nieuwe ronde onderhoud/herverdeling Gemeentefonds |
Impact | PM |
Mogelijk opnieuw herverdeel effecten onderhoud gemeentefonds (Grote steden leveren het meest in bij de herverdeling van het gemeentefonds. Gemeenten met een groot buitengebied gaan er het meest op vooruit) | |
7. Open einde regelingen / decentralisatie taken sociale domein | |
Omschrijving: | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk. |
Impact | Hoog |
Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals WMO, WWB, leerlingenvervoer, Paswerk). In eerste instantie wordt het risico vooral opgevangen door de egalisatiereserve Sociaal domein. Verder is er een incidenteel risico berekend van €150.000. | |
8. Explosievenopsporing | |
Omschrijving: | Mogelijk zijn incidenteel extra middelen nodig voor explosievenopsporing en -ruiming. |
Impact | Midden |
Het berekende risico is € 150.000. | |
9. Risico's laag en onbekend | |
Omschrijving: | Conform de nota Weerstandsvermogen en risicobeheersing 2015 wordt voor risico's laag en onbekend 3% van de beïnvloedbare lasten berekend. |
Impact | Laag |
Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van beïnvloedbare lasten) |
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Kengetallen
Zoals uit onderstaande tabel blijkt, voldoet de gemeente Bloemendaal voor de meeste kengetallen aan de normen die de gemeenteraad stelt. Alleen de solvabiliteitsratio voldoet niet aan de norm van hoger dan 50%. Het eigen vermogen is gestegen in combinatie met een afname van het schuldniveau. De financiële positie is goed te noemen met daarbij de aantekening, dat het schuldniveau ook voor de komende jaren aandacht vraagt om deze beheersbaar te houden.
Kengetallen | Rekening 2016 | Begroting 2017 | Rekening 2017 | Normering raad | |
---|---|---|---|---|---|
1a | Netto schuldquote | 59,61% | 52,11% | 54,89% | Lager dan 90% |
1b | Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | 59,61% | 52,11% | 54,44% | Lager dan 90% |
2 | Solvabiliteitsratio | 38,41% | 33,90% | 41,74% | Hoger dan 50% |
3 | Structurele exploitatieruimte | 4,06% | 0,03% | 2,32% | Hoger dan 0% |
4 | Grondexploitatie | 0% | 6,95% | 0% | Lager dan 20% |
5 | Belastingcapaciteit / woonlasten | 161,79 | 158,43% | 166,66% | Hoger dan 105% |