Selecteer een alinea
Lokale heffingen
Inleiding
Deze paragraaf biedt inzicht in het gevoerde beleid en de ontvangen en verantwoorde lokale heffingen en belastingen in 2017. Hiermee ontstaat inzicht in de totale lastendruk, wat van belang is voor de integrale afweging tussen enerzijds beleid en anderzijds inkomsten. Ongeveer een derde van de inkomsten van de gemeente Bloemendaal is afkomstig van lokale heffingen waarmee deze een belangrijke inkomstenbron van de gemeente vormen.
Doelstelling
Doelstelling van lokale heffingen is het als gemeente binnen de vastgestelde regelgeving verwerven van eigen middelen uit belastingen en overige heffingen ter dekking van algemene en specifieke uitgaven voor de uitvoering van gemeentelijke taken.
Wettelijk kader
In artikel 216 en volgende van de Gemeentewet is de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en heffingen geregeld. Naast de in de Gemeentewet benoemde lokale heffingen bieden ook bijzondere wetten de mogelijkheid tot het opleggen van gemeentelijke heffingen, bijvoorbeeld de Wet Milieubeheer (afvalstoffenheffing). Invoering, wijziging of intrekking van lokale heffingen geschiedt op basis van door de gemeenteraad vast te stellen belastingverordeningen.
Het totale pakket van gemeentelijke heffingen bestaat op dit moment uit negen verschillende belastingen/heffingen. De tarieven, grondslagen en overige bepalingen van de in deze paragraaf genoemde heffingen worden jaarlijks door de raad uiterlijk in de maand december voor het eerstvolgende belastingjaar vastgesteld.
Op 22 december 2016 heeft de gemeenteraad voor het heffen van belastingen en rechten in 2017 de volgende verordeningen vastgesteld:
verordening onroerende-zaakbelastingen Bloemendaal 2017;
verordening belasting op roerende woon- en bedrijfsruimten Bloemendaal 2017;
verordening afvalstoffenheffing Bloemendaal 2017;
verordening rioolheffing Bloemendaal 2017;
verordening toeristenbelasting Bloemendaal 2017;
verordening parkeerbelasting Bloemendaal 2017;
verordening precariobelasting Bloemendaal 2017;
verordening lijkbezorgingsrechten Bloemendaal 2017;
Legesverordening Bloemendaal 2017.
Bij heffingen is er een onderscheid tussen belastingen en retributies.
Belastingen
Belastingen hebben een algemeen karakter en geen directe relatie met een gemeentelijke taak. Zij worden onder meer geheven als een bijdrage in de kosten van de voorzieningen van openbaar nut die de gemeente heeft getroffen. Er is sprake van autonoom beleid ten aanzien van de hoogte van de belastingtarieven.
Retributies
Retributies hebben wel een directe relatie met een gemeentelijke taak, zoals de reinigingsdienst, rioleringen, begraafplaats en vergunningen/leges. Dat geld bestemt de gemeente uitsluitend voor die doelen. Bij de retributies mogen de geraamde baten van de rechten niet uitgaan boven de geraamde lasten ter zake (maximaal kostendekkende tarieven).
Uitvoering
De aanslagen onroerende zaakbelastingen, rioolheffing en afvalstoffenheffing worden via een gecombineerd biljet opgelegd. Deze aanslag oplegging en de daaraan gekoppelde invordering wordt namens de gemeente verzorgd door de gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ). Deze gemeenschappelijke regeling verzorgt ook de heffing en invordering voor de gemeenten Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. Wanneer een belastingplichtige er voor kiest gebruik te maken van automatische incasso dan kan de gecombineerde aanslag in zeven termijnen worden voldaan. Is er geen sprake van automatische incasso, dan moet de aanslag binnen twee maanden betaald zijn. De heffing en invordering van de grafrechten wordt door de gemeente Bloemendaal zelf verzorgd.
Ontwikkelingen
In 2017 komt het totaal ontvangen bedrag aan lokale heffingen uit op afgerond € 17 miljoen. Hiermee vormen de lokale heffingen naast de Algemene Uitkering van het Rijk de belangrijkste inkomstenbron voor de gemeente. Het merendeel van de lokale inkomsten in 2017 bestaat uit onroerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolheffing.
Precariobelasting
De gemeente heft al enige jaren precariobelasting op kabels en leidingen die nutsbedrijven in gemeentegrond hebben aangelegd. Op 21 februari 2017 heeft de Tweede Kamer ingestemd met het wetsvoorstel om precario op netwerken af te schaffen, daarbij geldt een overgangstermijn van 5 jaar. Onder de overgangsregeling kan de gemeente maximaal heffen naar het tarief zoals dat gold op 10 februari 2016. Zo wordt voorkomen dat de tarieven verder oplopen en het aantal gemeenten dat precario heft verder stijgt. Om de effecten op te vangen stelt de minister in een brief aan de Tweede Kamer van 10 februari 2016 voor dat te regelen bij een komende grotere hervorming/verruiming van het gemeentelijk belastinggebied. Daarin kunnen de effecten worden opgevangen. Het wetsvoorstel gaat uit van afschaffing, maar geeft gemeenten tot en met 2021 nog de mogelijkheid om precariobelasting te heffen. Gevolg is dat vanaf 2022 bij de gemeente Bloemendaal een substantieel deel van de begroting wegvalt dat vervangen moet worden door andere belastingen dan wel lastenverlaging. Op aanbeveling van de Provincie Noord-Holland wordt de opbrengst vanaf begrotingsjaar 2019 als incidenteel gelabeld en wordt een plan van aanpak met voorstellen voorbereid om de wegvallende inkomsten op te vangen. Precariobelasting voor terrassen en dergelijke blijft wel bestaan.
Lokale heffingen
Beleid opbrengst en dekking
Het beleid ten aanzien van de tarieven van de in deze paragraaf genoemde belastingen en retributies voor het jaar 2017 is als volgt bepaald:
onroerende zaakbelastingen: inflatie 1,7% koppeling met het landelijk inflatiecijfer voor de loon-prijsontwikkeling (CPI) volgens het Centraal Planbureau (CPB);
roerende belasting op woon- en bedrijfsruimten: inflatie 1,7%;
rioolheffing: 100% kostendekking;
afvalstoffenheffing: 100% kostendekking;
begrafenisrechten: 100% kostendekking.
leges: inflatie 1,7%, waarbij op onderdelen rekening wordt gehouden houden met maximaal voorgeschreven tarieven;
precariobelasting op netwerken: gelijk aan tarief belastingjaar 2016;
gewone precariobelasting: inflatie 1,7%;
parkeerbelasting: inflatie 1,7% en in lijn met de gemeente Zandvoort;
toeristenbelasting: inflatie 1,7% en in lijn met de gemeente Zandvoort.
Inflatiecorrectie
Voor de heffingen en belastingen geldt een koppeling met de loon- en prijsontwikkelingen op basis van de landelijke inflatiecijfers van het Centraal Planbureau. Dit beleid betekent dat de onroerende zaakbelastingen, de roerende zaakbelastingen, de gewone precariobelasting, de leges en de parkeer- en de toeristenbelasting 2017 ten opzichte van de tarieven 2016 minimaal trendmatig zijn verhoogd met 1,7%.
Afvalstoffenheffing, rioolheffing en grafrechten
De afvalstoffenheffing, de rioolheffing en de grafrechten gaan alleen omhoog indien dit nodig is om 100% kostendekkend te zijn. De geraamde baten mogen de geraamde lasten niet overschrijden. De rioolheffing is niet kostendekkend. Om dit te bereiken is de tariefaanpassing voor 2017 vastgesteld op een inflatiecorrectie van 1,7% en een extra verhoging van 4% volgens het op 29 november 2012 vastgestelde gemeentelijk rioleringsplan 2011-2016 om op termijn toch de 100% kostendekking te bereiken. De hieruit voortvloeiende financiële consequenties zijn in de tarieven 2017 verwerkt en vertaald in de verordening rioolheffing Bloemendaal 2017.
De tarieven voor de rioolheffing eigenaren zijn een afgeleide van de WOZ waarde. Voor de rioolheffing geldt daarom dat dit pas definitief in het najaar voorafgaande aan het belastingjaar kan worden berekend. Voor een nadere uitleg wordt verwezen naar het onderdeel OZB.
Het in de raad van 28 september 2017 vastgestelde gemeentelijk rioleringsplan voor de planperiode 2017-2021 geldt vanaf het begrotingsjaar 2018 en is hier niet van toepassing.
OZB
De grondslag voor het heffen van onroerende zaakbelastingen in 2017 is de waarde van de woningen en niet-woningen per 1-1-2016 volgens de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). GBKZ had deze waarden in het najaar van 2016 beschikbaar. Op basis van de bestandsgegevens destijds is een prognose gemaakt van de belastingcapaciteit woningen en niet-woningen 2017. In de berekeningen voor 2017 is uitgegaan van een geraamde waardevermeerdering tussen 1-1-2015 en 1-1-2016 van 5% voor woningen en een waardevermindering van 1% voor niet-woningen. Daarnaast is voor 0,3% waardevermindering ingeboekt als gevolg van bezwaar en beroep voor woningen en 1,5% voor niet-woningen. Bij de berekening van de niet-woningen is ook rekening gehouden met een correctie van 6,5% voor leegstand. Op basis van de in de begroting 2017 geraamde opbrengst OZB zijn de definitieve tarieven berekend waarbij rekening is gehouden met de hiervoor genoemde ontwikkeling van de WOZ waarde. Op 22 december 2016 zijn de belastingverordeningen 2017 door de raad vastgesteld.
Het tarief voor het niet-woningen gebruikersdeel is conform het Coalitieakkoord in de periode 2015-2017 afgebouwd tot 140% ten opzichte van het tarief voor woningen van eigenaren. De lastenverlichting is in 3 jaar gerealiseerd en heeft tot een lastenverlichting voor de winkeliers en de ondernemers geleid. In 2017 is de 3e tranche van de afbouw naar 140% doorgevoerd.
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente voert een kwijtscheldingsbeleid conform de Invorderingswet 1990.
Indien een belastingplichtige niet of over te weinig financiële middelen beschikt om de belastingaanslag te voldoen, wordt voor 100% kwijtschelding verleend indien uit een vermogenstoets en een inkomenstoets blijkt dat het inkomen gelijk is aan of minder dan het wettelijk minimuminkomen (bijstandsnorm).
Kwijtschelding wordt alleen verleend indien het een aanslag betreft voor onroerende zaakbelastingen, roerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing (alleen voor de eerste afvalcontainer, niet voor extra containers) en rioolheffing voor het gebruikersgedeelte. De overige heffingen zijn in de betreffende belastingverordeningen uitgesloten van kwijtschelding.
Het bedrag aan kwijtscheldingen in het verslagjaar bedroeg (bedragen in €):
Kwijtschelding | |||
---|---|---|---|
2016 (W) | 2017 (B) | 2017 (W) | |
Hondenbelasting | 92 | n.v.t. | n.v.t. |
Afvalstoffenheffing | 48.619 | 40.000 | 52.236 |
Rioolheffing | 29.676 | 22.000 | 29.434 |
OZB/RZB | 416 | 0 | 0 |
Totaal | 78.803 | 62.000 | 81.670 |
Lokale heffingen
Overzicht per heffing
Onroerende zaakbelastingen
Onder de naam “onroerende zaakbelastingen” worden twee directe belastingen geheven over binnen de gemeente gelegen onroerende zaken: een gebruikersbelasting voor niet-woningen en een eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ) wordt van elke individuele onroerende zaak de waarde per 1 januari van het voorafgaand kalenderjaar vastgesteld. De waarde, die op het aanslagbiljet 2017 staat is dus de waarde per 1-1-2016.
Belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten
Onder de naam “belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten” worden twee directe belastingen geheven over binnen de gemeente gelegen roerende zaken: een gebruikersbelasting en eigenarenbelasting van roerende woon- of bedrijfsruimten. Op basis van de wet WOZ wordt van elke individuele roerende zaak de waarde per 1 januari van het voorafgaand kalenderjaar vastgesteld.
Voor de heffingsmaatstaf wordt uitgegaan van een te betalen percentage van de vastgestelde waarde van de (niet) woning. De waarde op het aanslagbiljet 2017 is de waarde per 1-1-2016.
Tabel overzicht onroerende zaakbelastingen (bedragen in €)
2016 (W) | 2017 (B) | 2017 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | |||
Eigenaren woningen | 5.819.443 | 6.247.312 | 6.396.818 |
Eigenaren niet-woningen | 949.577 | 895.931 | 868.888 |
Gebruikers niet-woningen | 354.271 | 442.717 | 402.418 |
Totaal | 7.123.291 | 7.585.960 | 7.668.124 |
Roerende zaakbelasting | 1.657 | 913 | 1.241 |
Tarieven: | 2016 | 2017 |
---|---|---|
Eigenaren woningen | 0,1085% | 0,1118% |
Eigenaren niet-woningen | 0,2597% | 0,2759% |
Gebruikers niet-woningen | 0,1743% | 0,1645% |
Normpercentages ministerie BZK (mei-circulaire).
2016 | 2017 | |
---|---|---|
OZB eigenaren woning | 0,1139% | 0,1107% |
OZB eigenaren niet-woningen | 0,1546% | 0,1563% |
OZB gebruikers niet-woningen | 0,1246% | 0,1260% |
Totaal ozb niet-woningen | 0,2792% | 0,2823% |
Uit deze tabel komt naar voren dat het Bloemendaalse tarief 2017 voor zowel de OZB eigenaren woning als de eigenaren en gebruikers van niet woningen boven het normpercentage voor 2017 ligt.
Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven van de eigenaren en gebruikers van woningen en niet-woningen. De geraamde opbrengst wordt in de verhouding 40-60 toegerekend aan respectievelijk eigenaren en gebruikers. De rioolheffing voor gebruikers wordt geheven op basis van het aantal m3 afvalwater van de gebruiker. Naast een basistarief voor de schijf wordt een variabel tarief boven het basis-tarief per m3 gehanteerd. De staffel kent een fijne opbouw en spreiding voor de grootverbruikers. Dit zijn in de regel bedrijven, waarbij minder watergebruik wordt beloond en zodoende invulling wordt gegeven aan het profijtbeginsel. De rioolheffing voor de eigenaren wordt geheven op basis van de vastgestelde WOZ waarde.
Tabel overzicht rioolheffing (bedragen in €).
2016 (W) | 2017 (B) | 2017 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | |||
Woningen | 2.501.665 | 2.358.938 | 2.261.561 |
Niet-woningen | 346.044 | 242.263 | 247.774 |
Totaal | 2.847.709 | 2.601.201 | 2.509.335 |
Dekkingspercentage: | 90,9 | 88 | 90,7 |
Tarieven: | 2016 | 2017 |
---|---|---|
Eigenaren woningen | 0,01901% | 0,01689% |
Eigenaren niet-woningen | 0,03136% | 0,02980% |
Gebruik 1-250 m3 | 147,35 | 128,12 |
Gebruik 251-500 m3 | 147,35+1,72 var. | 128,12+1,50 var. |
Gebruik 501-1.000 m3 | 576,30+1,41 var. | 503,12+1,23 var. |
Gebruik 1.001-5.000 m3 | 1.282,81+1,36 var. | 1.118,12+1,18 var. |
Gebruik 5.001-10.000 m3 | 6.710,59+0,99 var. | 5.838,12+0,86 var. |
Gebruik10.001-20.000 m3 | 11.644,94+0,62var. | 10.138,12+0,54 var. |
Gebruik meer dan 20.000 m3 | 17.812,87+0,31 var. | 15.538,12+0,27 var. |
Aansluitingen: | 2016 | 2017 |
---|---|---|
Riool gebruik woning | 9.152 | 9.217 |
Riool gebruik niet woning | 480 | 471 |
Afvalstoffenheffing
De gemeente is onder meer verantwoordelijk voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Het restafval en GFT-afval in de gehele gemeente wordt om en om elke twee weken ingezameld. Deze inzamelmethodiek evenals de harmonisatie heeft als basis gediend voor de tariefbepaling. Afvalstoffenheffing wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Tabel overzicht afvalstoffenheffing (bedragen in €)
2016 (W) | 2017 (B) | 2017 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | 2.536.574 | 2.595.236 | 2.639.917 |
Dekkingspercentage: | 99,5 | 100 | 98 |
Tarieven: | 2016 | 2017 | |
Verzamelcontainer | 221,65 | 220,04 | |
Restafvalcontainer 140 liter | 221,65 | 220,04 | |
Restafvalcontainer 240 liter | 300,83 | 321,43 |
Begrafenisrechten
Op basis van de verordening Lijkbezorgingsrechten Bloemendaal 2017 zijn rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaatsen (het recht om begraven te worden) en voor het door of vanwege de gemeente verlenen van diensten (het onderhouden van het graf). De begrafenisrechten worden alleen verhoogd indien dit nodig is om kostendekkend te zijn.
Tabel overzicht begrafenisrechten, incl. afkoopsommen onderhoud (bedragen in €)
2016 (W) | 2017 (B) | 2017 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | 367.460 | 334.122 | 378.312 |
Dekkingspercentage: | 87,8 | 63 | 81,8 |
Legesverordening
Onder de naam ‘leges’ wordt een aantal verschillende rechten geheven over het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. Hierbij valt te denken aan leges voor de afgifte van vergunningen, zoals kapvergunningen, omgevingsvergunningen en het afgeven van documenten zoals reisdocumenten en rijbewijzen. De belangrijkste zijn in onderstaande tabel opgenomen.
Tabel overzicht leges (bedragen in €)
2016 (W) | 2017 (B) | 2017 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengsten: | |||
GBA (800200120) | 17.955 | 18.292 | 17.774 |
Huwelijksvoltrekkingen (800200121) | 93.012 | 100.000 | 94.403 |
Reisdocumenten (800200122) | 308.575 | 280.000 | 327.763 |
Rijbewijzen (800200123) | 93.115 | 75.000 | 122.227 |
Eigen verklaringen (800200124) | 12.696 | 14.000 | 13.938 |
Naturalisatie (800200125) | 8.462 | 8.528 | 10.390 |
Verklaring omtrent gedrag (800200126) | 13.888 | 14.000 | 13.687 |
Parkeervergunningen (800630124) | 52.784 | 48.000 | 19.258 |
Ontheffing/verg. bijzondere wetten (810200221) | 7.740 | 5.000 | 6.255 |
Evenementen (810200222) | 2.744 | 2.542 | 3.546 |
Uitwegvergunningen/Kabel (820100122) | 0 | 425 | 4.057 |
Leges onth./verg. APV (830200121) | 6.702 | 6.611 | 4.108 |
Kapvergunningen (850700220) | 25.387 | 22.040 | 26.453 |
Registratie kinderopvang (860100120) | 5.950 | 5.085 | 10.150 |
Bouwvergunningen (880300120) | 981.418 | 757.713 | 847.521 |
Woonruimtevergunning (880300123) | 735 | 800 | 792 |
Totaal | 1.631.163 | 1.358.036 | 1.522.322 |
Tarieven: | 2016 | 2017 |
---|---|---|
Paspoort ouder dan 18 jaar | 64,40 | 64,75 |
Paspoort jonger dan 18 jaar | 51,20 | 51,45 |
Identiteitskaart ouder dan 18 jaar | 50,40 | 50,65 |
Identiteitskaart jonger dan 18 jaar | 28,45 | 28,60 |
Rijbewijs | 38,80 | 38,95 |
Precariobelasting
Voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, wordt een precariobelasting geheven.
Tabel overzicht precariobelasting (bedragen in €)
2016 (W) | 2017 (B) | 2017 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | 723.641 | 803.537 | 799.360 |
Parkeerbelasting
In het kader van de parkeerregulering wordt een parkeerbelasting geheven.
Tabel overzicht parkeerbelasting (bedragen in €)
2016 (W) | 2017 (B) | 2017 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | 1.421.762 | 1.125.001 | 1.279.244 |
Tarieven: | 2016 | 2017 | |
Max. naheffingsaanslag | 60,00 | 61,00 | |
Kop Zeeweg Bloemendaal aan Zee per uur (zomer-/wintertarief) | 2,50/1,00 | 2,50/0,50 | |
Bloemendaal-dorp per uur | 1,35 | 1,35 |
Toeristenbelasting
Voor het houden van verblijf binnen de gemeente door natuurlijke personen, die niet als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens zijn ingeschreven, wordt een toeristenbelasting geheven naar het aantal overnachtingen in het belastingjaar.
Tabel overzicht toeristenbelasting (bedragen in €)
2016 (W) | 2017 (B) | 2017 (W) | |
---|---|---|---|
Opbrengst: | 739.440 | 1.000.000 | 1.004.814 |
Aantal overnachtingen | 320.898 | 325.220 | 388.493 |
Tarieven: | 2016 | 2017 | |
Per overnachting | 2,15 | 2,25 |
Het beleid is erop gericht de bedoelde heffingen op een efficiënte wijze op te leggen en te innen.
In het raadsvoorstel bij de belastingverordeningen wordt nader ingegaan op de belastingtarieven en belastingaanpassingen.
Lokale heffingen
Lokale lastendruk
In onderstaande tabellen wordt inzicht verstrekt in de ontwikkeling van de woonlasten over de voorbije jaren.
Woonlasten eigen woning
De woonlasten van een gezin in een eigen woning met een gemiddelde WOZ-waarde van € 587.000 in 2017, een afvalemmer van 240 liter en een waterverbruik van 160 m3.
Tabel overzicht (bedragen in €)
Woonlasten eigen woning | 2015 | 2016 | 2017 | Afwijking in % tussen 2016 en 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Bloemendaal | |||||
Onroerende-zaakbelastingen | 597,31 | 604,35 | 656,27 | 8,6% | |
Afvalstoffenheffing | 285,89 | 300,83 | 321,43 | 6,8% | |
Rioolheffing eigenaar | 100,75 | 105,89 | 99,14 | -6,4% | |
Rioolheffing gebruik | 131,39 | 147,35 | 128,12 | -13,0% | |
Totaal woonlasten | 1.115,34 | 1.158,42 | 1.204,96 | 4,0% | |
Stijging t.o.v. voorgaand jaar | 43,08 | 46,54 | |||
Stijging t.o.v. voorgaand jaar per maand | 3,59 | 3,88 |
Woonlasten huurwoning
De woonlasten van een gezin in een huurwoning met een afvalemmer van 240 liter en een waterverbruik van 160 m3.
Tabel overzicht (bedragen in €)
Woonlasten huurwoning | 2015 | 2016 | 2017 | Afwijking in % tussen 2016 en 2017 |
---|---|---|---|---|
Bloemendaal | ||||
Afvalstoffenheffing | 285,89 | 300,83 | 321,43 | 6,8% |
Rioolheffing gebruik | 131,39 | 147,35 | 128,12 | -13,0% |
Totale woonlasten | 417,28 | 448,18 | 449,55 | 0,3% |
Stijging t.o.v. voorgaand jaar | 30,90 | 1,37 | ||
Stijging t.o.v. voorgaand jaar per maand | 2,58 | 0,11 |
Tenslotte wordt u een overzicht geboden van de woonlasten voor een éénpersoons- en meerpersoonshuishouden en de tarieven voor de onroerende zaakbelastingen van Bloemendaal ten opzichte van het landelijk gemiddelde zoals deze door het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (=Coelo) in de atlas van de lokale lasten worden gepresenteerd. Het Coelo hanteert hiervoor zijn eigen normen. In de hierna gepresenteerde tabel wordt weergegeven wat een huishouden in een woning met een gemiddelde waarde betaalt aan OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing.
Bloemendaal | Nederland gemiddeld | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Woonlasten | 2015 | 2016 | 2017 | 2015 | 2016 | 2017 |
Eénpersoonshuishouden | 1.040 | 1.079 | 1.104 | 645 | 651 | 650 |
Meerpersoonshuishouden | 1.115 | 1.158 | 1.205 | 716 | 723 | 723 |
Onroerende zaakbelastingen | ||||||
Tarief woningen (%) | 0,1127 | 0,1085 | 0,1118 | 0,1251 | 0,1259 | 0,1237 |
Tarief niet-woningen (%) | 0,4478 | 0,4340 | 0,4404 | 0,4413 | 0,4571 | 0,4693 |
Uit de Coelo atlas voor de lokale lasten 2017 blijkt dat het tarief OZB voor woningen (0,1118%) in Bloemendaal ca. 10% onder het landelijk gemiddelde van 2017 (0,1237) ligt.