Verbonden partijen
Sociaal Domein
Werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland Paswerk
Gemeenschappelijke regeling werkvoorzieningsschap Zuid-Kennemerland (Paswerk) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Inwoners uit de gemeente met geestelijke, lichamelijke en/of psychische beperkingen binnen de kaders van de wetgeving (Wet sociale werkvoorziening) de gelegenheid bieden passende arbeid uit te voeren. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (gemeenschappelijke regeling) dat bestuurd wordt door het Bestuur GR Paswerk, bestaande uit vijf verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het Bestuur heeft nog twee externe adviseurs. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De begrotingen van Paswerk wordt voor een zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. De jaarrekening wordt aan de raad ter kennisgeving voorgelegd. | ||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4% in deze gemeenschappelijke regeling op basis van de toegekende integratie-budgetten Participatiewet (WSW-deel). | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld. | ||||||||||||
Jaarverslag 2017 |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Op 1 januari 2016 is een nieuwe Gemeenschappelijke regeling (GR) in werking getreden voor Paswerk, waarbij in de GR nog slechts wordt samengewerkt in Wsw-verband. Er is een aparte rechtspersoon (Pasmatch) gekomen voor de overige activiteiten van Paswerk (dagbesteding en re-integratie van bijstandsgerechtigden), waarvan Haarlem en Zandvoort eigenaar zijn geworden. De overige gemeenten Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, en Heemstede nemen niet deel, maar beperken zich tot een inkooprelatie met deze rechtspersoon. |
Sociaal Domein
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkering ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening. De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal. | ||||||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, en Heemstede. | ||||||||||||||||
Bestuurlijk belang | Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen. | ||||||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg. | ||||||||||||||||
Financieel belang | De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 40%. | ||||||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: hoog | ||||||||||||||||
Jaarverslag 2017 |
| ||||||||||||||||
Bijdrage vs. begroting Lasten |
| ||||||||||||||||
Ontwikkelingen | Eind 2017 is het aantal bijstandsontvangers in de gemeente Bloemendaal ten opzichte van eind 2016 licht gestegen (van 197 naar 201). Dit is nog zonder een deel van de statushouders op Dennenheuvel die per 1 januari 2018 in de bijstand zullen instromen. Wij zien dat de afstand tot de arbeidsmarkt van de uitkeringsontvangers toeneemt. Dit is mede het gevolg van de komst van statushouders, de afsluiting van de Wajong en de verzwaring van de eisen voor toegang tot nieuw beschut werk. Op het gebied van de WMO en de Jeugdwet zijn er in 2017 grote stappen gezet in het berichtenverkeer. Vrijwel alle zorgaanbieders maken gebruik van het berichtenverkeer. Vanaf 2018 is het een verplichting voor zorgaanbieders en gemeente om op deze manier de zorgtoewijzing en declaratie vorm te geven. In de 2017 heeft Haarlemmerliede besloten de backoffice taken van de Wmo en Jeugd niet langer bij de IASZ onder te brengen. Dit in verband met de voorgenomen fusie met de gemeente Haarlemmermeer per 2019. In 2018 zullen we de voorbereidingen treffen om de overige taken per 2019 over te dragen aan de fusiegemeente. De GR Sociale Zaken zal in 2018 worden aangepast aan de nieuwe situatie per 1 januari 2019. In 2017 is het gemeentelijk minimabeleid uitgebreid, zowel qua regelingen, doelgroepen en vergoedingen. De IASZ heeft dit succesvol geïmplementeerd. |