Verbonden partijen
Bestuur en Ondersteuning
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met augustus) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de vier gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad. | ||||||||||||
Financieel belang | De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2017 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 29%. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld. | ||||||||||||
Jaarverslag | GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het Jaarverslag over het afgelopen jaar. | ||||||||||||
Resultaat aandeel Bloemendaal |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | ICT Fiscaal beleid Quick scan samenwerking Velsen Uittreding Haarlemmerliede |
Bestuur en Ondersteuning
BNG Bank
BNG Bank | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||
Financieel belang | 21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen). | ||||||||||||
Risico's | Er zijn geen substantiële risico’s voor de gemeente Bloemendaal. De baten dividend BNG zijn gering en het weerstandsvermogen ruim afdoende om tegenvallers op te vallen. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | De nettowinst steeg in 2017 met 6,5 procent naar 393 miljoen euro. Het renteresultaat nam dankzij de gunstige tarieven voor nieuwe financiering toe tot 435 miljoen euro, een stijging van 30 miljoen euro ten opzichte van het jaar 2016. Het resultaat financiële transacties kwam uit op 181 miljoen euro positief (2016: 118 miljoen euro positief). De beursontwikkelingen (128 miljoen euro) hebben volgens de bank sterk bijgedragen aan dat resultaat. Ook de solvabiliteit van de bank is verder verbeterd, dat wil zeggen dat de bank minder afhankelijk is geworden van vreemd vermogen. De positieve ontwikkeling is aanleiding voor BNG Bank om de aandeelhouders een hoger dividendpercentage voor te stellen. Het voorstel is 37,5 van de beschikbare winst na belasting uit te keren. Dat komt neer op een dividendbedrag van 141 miljoen euro. In 2016 was dat nog 91 miljoen euro. Het restant van de winst wordt toegevoegd aan de reserves. |
Bestuur en Ondersteuning
Eneco Groep N.V.
Eneco Energie N.V. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het leveren van energie op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde wijze. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA. | ||||||||||||
Financieel belang | 16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen). | ||||||||||||
Risico's | Er zijn aanmerkelijke risico’s voor de gemeente Bloemendaal. Maar deze zijn niet zodanig dat de continuïteit gevaar loopt. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Resultaat en uitgekeerd dividend |
| ||||||||||||
Ontvangen dividend vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | De aanleiding voor de afweging het aandelenbelang in Eneco af te bouwen is de per 31 januari 2017 doorgevoerde splitsing van Eneco, waarbij het geïntegreerde energiebedrijf werd gesplitst in een productie- en leveringsbedrijf (Eneco) en in een netwerkbedrijf (Stedin). De aandelen in het ongesplitste bedrijf mochten op grond van het wettelijke privatiserings-verbod van de elektriciteits- en gasnetten alleen verhandeld worden binnen de kring van overheden. Voor het gesplitste productie- en leveringsbedrijf Eneco, dat nu volledig in een vrije markt met concurrentie opereert, gelden deze beperkingen niet. Het college heeft besloten om de aandelen in het energiebedrijf in principe te willen verkopen, de gemeenteraad is hier in september 2017 mee akkoord gegaan. Het verkoopproces loopt inmiddels. Mochten de aandelen worden verkocht, dan moet het verlies aan structurele baten worden opgevangen (ongeveer € 175.000). |
Bestuur en Ondersteuning
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Haarlemmerliede &Spaarnwoude, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort en OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland) | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college. | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk. | ||||||||||||
Financieel belang | Bloemendaal draagt ongeveer 6,5% van de lasten. De bij Rijk uitstaande waarborgsom bedraagt € 8.874. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag. | ||||||||||||
Jaarverslag (2016) |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Dit jaar is een 213A onderzoek naar RIJK uitgevoerd en de aanbevelingen zijn overgenomen. De vraag naar ondersteuning bij het maatschappelijk verantwoord inkopen neemt toe en de RIJK inkopers vervullen hierbij een belangrijke rol door het delen van de trends en relevante ontwikkelen op dit gebied. Ook de gemeente Bloemendaal heeft in 2017 manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen ondertekend. Rijk blijft investeren in expertise van haar inkoopteam om zo te anticiperen op de verschuiving in de vraag van gemeenten en om hen verdere ontzorging te bieden. Wat betreft de begroting 2018 stijgende deelnemersbijdragen met € 99.000. De dienstverlening aan Zandvoort en Haarlemmerliede wordt gestaakt. |
Bestuur en Ondersteuning
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015 (GRIT)
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking automatisering 2015 (GRIT) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling | Beheer en dienstverlening gezamenlijke ICT infrastructuur van gemeentelijke organisaties van Heemstede en Bloemendaal. | ||||||||||||
Deelnemende gemeenten | Bloemendaal en Heemstede. | ||||||||||||
Bestuurlijk belang | De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn; | ||||||||||||
Bestuurlijke verantwoording | De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft. | ||||||||||||
Financieel belang | Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 45,67% van het totaal van deze GR. | ||||||||||||
Risico's | Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld. | ||||||||||||
Jaarverslag |
| ||||||||||||
Rekeningresultaat |
| ||||||||||||
Bijdrage vs. begroting |
| ||||||||||||
Ontwikkelingen | Per 1 januari 2016 is de lichte gemeenschappelijke regeling GRIT (samenwerking met gemeente Bloemendaal) van start gegaan. |