Jaarverslag 2017

Resultaten

Wat is gerealiseerd?

Activiteiten

Wat is gerealiseerd?

De kwaliteit van het bestuur optimaliseren

Verbetervoorstellen doen voor vereenvoudiging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Dit project is in 2015 gestart.

De verbetervoorstellen zijn gedaan in de Algemene plaatselijke verordening Bloemendaal 2017. Deze is vastgesteld in de raadsvergadering van 22 december 2016 en in werking getreden vanaf 2017.

Implementatie van ‘grip op verbonden partijen’. Dit het project richt zich op betere definiëring van het opdrachtgeverschap van de raad waar meer partijen zijn betrokken en invloed dus niet rechtstreeks kan worden uitgeoefend. Aansturing door meerdere partijen komt steeds vaker voor; voorbeelden zijn de partijen betrokken bij de Veiligheidsregio Kennemerland of de Meerlanden.

In mei 2017 is de Nota Grip op Samenwerking door de gemeenteraad vastgesteld. De nota geeft een visie op regionale samenwerking en handvatten voor toetsing. Het beoordelingskader voor jaarverslag en begroting dient met name om de efficiëntie en effectiviteit van de samenwerkingsverbanden in relatie tot de gestelde beleidsdoelen te evalueren en waar nodig bij te stellen. Hier zijn zowel de hard controls (denk aan controle begroting en jaarrekening) als soft controls (goede relaties onderhouden op basis van vertrouwen en wederzijds respect) van belang.

Transparante besluitvorming gemeenteraad

Faciliteren andere besluitvorming door gemeenteraad

- Na het zomerreces is de gemeenteraad voorzichtig begonnen met het toepassen van het BOB-model (Beeldvorming, Oordeelsvorming, Besluitvorming). Voorafgaand aan de (oordeelsvormende) commissievergaderingen vindt een Beeldvormende Avond plaats. Op die avond kunnen burgers inspreken over zaken die op de agenda’s van de commissies staan alsmede overige onderwerpen. Op Beeldvormende avonden komen thema’s aan de orde die terugkomen voor oordeels- en besluitvorming door de raad.
- In het voorjaar van 2017 is geconstateerd dat in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegeven persoonsgegevens op de site van de gemeenteraad werden gepubliceerd. Alle documenten tot en met maart 2017 zijn vervolgens in het besloten deel van het RaadsInformatieSysteem geplaatst. Vervolgens is een richtlijn ontwikkeld in ingevoerd over het (niet) publiceren van persoonsgegevens. Aan de hand van deze richtlijn worden documenten nu gescreend, zo nodig geanonimiseerd en gereed gemaakt voor hernieuwde openbaarmaking.

Vernieuwen van begroting en jaarverslag voor meer transparantie en vanwege het Besluit begroting en verantwoording.

Vanaf boekjaar 2017 worden jaarverslag en begroting digitaal en compact opgesteld waarbij voldaan wordt aan de eisen van de vernieuwde BBV.

Efficiënte, effectieve bedrijfsvoering

Blijvend investeren in ontwikkeling van medewerkers

- Invoering KZoom College voor medewerkers Bloemendaal en Heemstede
- Uitvoering intern leertraject participatie ‘Open je Blik’

- Volledige besteding opleidingsbudget

- Invoering toolkit gespreksvormen (gespreksvormen waarmee leidinggevenden en medewerkers gefaciliteerd worden om een goed gesprek te hebben met elkaar, met als rode draad de prestaties die men levert en van elkaar verwacht)

Flexibele schil van (tijdelijke) medewerkers vergroten

 -Toekenning door Raad van jaarlijks frictiebudget van € 150.000 tot en met 2020
- Flexibel budget op teamniveau (Beheer, Beleid)

Personele regelingen en HRM-instrumenten van Heemstede en Bloemendaal verder op elkaar afstemmen

Harmonisatie bestaande regelingen / instrumenten
- HR21 (afgerond voorjaar 2018)
- Werktijdenregeling
- Regeling Verzuimbegeleiding
- Toolkit gespreksvormen
- Regeling Generatiepact

Optimale dienstverlening aan bestuur, inwoners en ondernemers centraal

Informatieniveau en de werking digitale systemen 1e lijns dienstverlening op orde brengen

In 2017 zijn we overgestapt op een nieuwe telefooncentrale, waardoor de bereikbaarheid zowel intern als extern is verbeterd. Daarnaast is ook gestart met Whatsapp als nieuw communicatie kanaal.

Verder ontwikkelen van een professionele klantbenadering door opleiding en scholing

De medewerkers worden voortdurend getraind en begeleid op gebied van klantbenadering en effectieve klantgerichtheid

Efficiëntere dienstverlening bij aanvragen omgevingsvergunningen

In 2017 is een teammanager Vergunning- verlening, Toezicht en Handhaving (VTH) aangesteld, die aan de slag gaat met hervorming van het oude Bouw en Woning Toezicht (BWT) team. Dit zal in 2018 verder vorm krijgen, waarbij ook de aanbevelingen van het art 213a onderzoek uit 2013 worden geëvalueerd.

Digitalisering van producten en diensten op basis van innovatief informatiebeleid

Administratie Burgerzaken inrichten conform eisen Basisregistratie Personen (BRP) + invoering selfservice Burgerzaken/ Burgerlijke stand voor 6 producten

Eind 2017 is iBurgerzaken in productie genomen en is het voor de burger voor vier producten mogelijk deze via selfservice aan te vragen. De resterende twee producten (verhuizingen en trouwen) volgen in 2018.

Oplevering Mozard als gemeentebreed Zaaksysteem, DMS en archiefsysteem

In 2017 is het aantal dienstverleningsprocessen in Mozard verder uitgebreid. Begin 2018 wordt hieraan het Wabo proces toegevoegd. Voor ondersteuning van het bestuurlijk besluitvormingsproces en beleidsprocessen wordt in 2018 onderzoek gedaan of Mozard hiervoor het meest geschikte zaaksysteem is.

Verbetering managementinformatie en monitoring van Kritieke Prestatie Indicatoren  en servicenormen

De Business Intelligence (BI) tool om hierop te kunnen gaan sturen wordt in 2018 aangeschaft en ingericht.

Ontwikkelen van gegevensbeheer

Bij gegevensbeheer is in 2017 gestart met een pilot voor het inzetten van Virtual Reality voor het presenteren van ruimtelijke ontwikkelingen. Beleid op het gebied van data gedreven sturing, data analyse en hoe om te gaan met Open en Big Data wordt vanaf 2018 verder vormgegeven.

Regionale samenwerking gericht op kwaliteit, continuïteit en efficiency. Regie vanuit eigen organisatie

Implementatie van ‘grip op verbonden partijen’. Dit het project richt zich op betere definiëring van het opdrachtgeverschap van de raad waar meer partijen zijn betrokken en invloed dus niet rechtstreeks kan worden uitgeoefend. Aansturing door meerdere partijen komt steeds vaker voor; voorbeelden zijn de partijen betrokken bij de Veiligheidsregio Kennemerland of de Meerlanden.

Verbonden partijen worden op gestructureerde wijze beoordeeld en de ambtelijke en bestuurlijke rollen zijn beter belegd.

Sturen op materieel duurzaam evenwicht tussen structurele baten en lasten en een beheersbare schuld

Instrument beheersing schuldniveau ontwikkelen en implementeren

Voor de begroting 2018 zijn de investeringen geprioriteerd. Alleen de meest noodzakelijke investeringen worden in 2018 uitgevoerd.

Invulling lopende ombuigingstaakstellingen en/of zo nodig vervangen/aanvullen met nieuwe taakstellingen

Op een deel van de taakstelling gemeentelijk huisvesting na, zijn de lopende taakstellingen uitgevoerd.

Voorzieningenniveau in evenwicht brengen met beschikbare middelen

Sturen op materieel duurzaam evenwicht tussen structurele baten en lasten en een beheersbare schuld

De begroting 2018 is in evenwicht en de investeringen 2018 zijn getemporiseerd.

Belastingen en andere baten heffen om ambities waar te maken

Het spanningsveld neemt toe tussen baten/belastingen etc. enerzijds en het noodzakelijke/gewenste investeringsniveau anderzijds.

Kengetallen

Kengetal

Uitkomst 2016*

Begroting 2017

Uitkomst 2017

Formatie (fte per 1.000 inwoners)

6,96 fte

6,96 fte

Bezetting (fte per 1.000 inwoners)

6,79 fte

6,82 fte

Apparaatskosten (kosten per inwoner)

€ 619

€ 657

Externe inhuur (% van totale loonsom + kosten inhuur externen)

12,50 %

7,61 %

Overhead (% van totale lasten)

14,57 %

15,90 %

* Het gaat om nieuwe kengetallen, voor 2016 zijn geen cijfers beschikbaar. Daarom wordt gestart met een raming 2017.